Kruimelpad S&H > Webshop fulfilment > Webshop keurmerk

Wat is de toegevoegde waarde van een webshop keurmerk?

Een webshop keurmerk lijkt  houvast te geven in de e-wereld waarin vertrouwen een cruciale rol speelt. Zowel de koper als de verkoper zoekt zekerheid:

  • De koper wil zeker weten dat hij:
    – datgene dat besteld wordt daadwerkelijk geleverd krijgt;
    – het bestelde aan alle verwachten voldoet;
    – op een bepaalde service kan rekenen, als iets niet naar wens is.
  • De verkopende partij wil weer zeker weten dat zijn levering ook daadwerkelijk betaald wordt.

In de afgelopen jaren is er veel werk van gemaakt om het vertrouwen van de consument te winnen. Er zullen nog maar weinig huishoudens zijn die nog nooit iets via internet hebben gekocht.

Onderstaande informatie is gebaseerd op onze bijna 20 jaar fulfilment ervaring voor sterke merken.

Betaalverkeer

Eén van de belangrijkste risicofactoren, het online betaalverkeer, is inmiddels voldoende onder controle en levert nauwelijks t meer risico op dan welk ander betaaltraject dan ook. Op de – zich te vaak herhalende – storingen van de online betaalsystemen van banken na, is het zo’n beetje ‘business-as-usual’.

Keurmerken?

Des te droeviger is het dat heel veel webwinkels het vertrouwen richting consument nog steeds willens en wetens beschamen door bewust de schijnzekerheid te ‘bieden’ van één of ander webshop ‘keurmerk’ dat de consument in werkelijkheid helemaal geen zekerheid biedt.

Een kijkje achter de schermen van de diverse ‘keurmerken’ laat zien dat de ene nog minder zekerheid biedt dan de anderen. Kort samengevat is Thuiswinkel.org het enige webshop keurmerk dat de koper echt iets biedt; de meeste overige ‘keurmerken’ zijn meestal nog niet het papier waard waar ze op gedrukt zijn. Ze bieden de consument geen enkele zekerheid en voeren weinig tot geen toezicht uit op de webshop.

Dit gaat ten koste van al die webshops die er wel alles aan doen om het vertrouwen van de consument te winnen. Een oud spreekwoord luidt: “Vertrouwen komt te voet en gaat te paard”. Iedere aantasting van het consumenten vertrouwen kan dus z’n weerslag hebben op het koopgedrag en daarmee de potentie van dit verkoopkanaal.  Het druist tegen alle doelstellingen van een webshop keurmerk in. Een keurmerk dient immers om kopers zekerheid en garanties te bieden.