Kruimelpad S&H > Kennis portaal > Veelgestelde vragen > Waarom 1 keten

Waarom is het belangrijk om de hele fulfilment keten bij één partij onder te brengen?

Toegegeven: het lijkt in eerste instantie van goed ondernemerschap te getuigen om de verschillende diensten van de fulfilment keten elk bij specialisten in te kopen en die diensten dan vervolgens met IT-verbindingen aan elkaar te koppelen. Inderdaad: lijkt. Want de praktijk leert anders.

 
Iedere extra partij cq. schakel in de fulfilment keten leidt tot 10 à 20% efficiency verlies. De oorzaak is eenvoudig: iedere extra schakel leidt tot

  • (Mis)communicatie
  • Onnodige vertraging (systemen lopen niet synchroon)
  • Extra klantcontact (navragen, terugbellen, enz.)
  • Extra retouren (er is een grotere foutkans)
  • Géén, of onjuiste, informatie (verschillende systemen met verschillende data).

Dit leidt tot een cumulatief effect waardoor uw servicelevels drastisch afnemen:

Daarnaast heeft iedere partij z’n eigen cultuur, systemen en prioriteiten.

De resultaten in de praktijk liegen er niet om:

  • 69% onnodig klantcontact (door ontbrekende of verkeerde informatie)
  • 36% onnodige retouren (ontstaan door ketenfouten)
  • 2 à 3% omzetverlies door onjuiste verkeerde informatie (niet synchroon)

U dient deze ‘verborgen’ kosten mee te nemen in uw rekenmodel. En dan blijkt goedkoop al heel snel duurkoop te zijn. Iets (in één keer) goed doen kost immers altijd minder dan het overdoen.