Kruimelpad S&H > Fulfilment diensten > Retourverwerking

Retourverwerking die klanten bindt

Retourverwerking

De snelheid en kwaliteit van uw retourverwerking is heel bepalend voor uw klantentevredenheid.

Retourverwerking als kernproces

Daarom behoort retourverwerking, net als bijvoorbeeld uitleveringen en ordergerelateerde klantcontacten, tot de kern van uw order- en serviceketen.  Het verwerken van retouren dient net zo efficiënt te geschieden als ieder ander onderdeel van het fulfilment proces.

Snel en efficiënt

Bij ons worden retouren, via één ‘single point of entry’ en volledig door één persoon, afgehandeld. Ons automatiseringsysteem doet de rest; snel en efficiënt.

Ton Blom - COO bij S&H Product Fulfilment

Meer weten over retourverwerking?
Vraag het aan Ton.

Retourverwerking en klantentevredenheid

De wijze waarop u retouren afhandelt is in de ogen van uw klant net zo belangrijk als de kwaliteit van uw uitlevering.

Terugkerende klanten
Onderzoek wijst uit dat 93% (!) van de klanten zegt, na een slordige of trage retourverwerking, niet meer bij dat bedrijf te zullen kopen. Terwijl 84% aangeeft na een snelle en juiste  retourverwerking in de toekomst wel weer bij dat bedrijf te zullen kopen.

Belang
U heeft er dus alle belang bij dat uw retouren snel en efficiënt verwerkt worden. Daarom behoort retourverwerking bij ons tot ons kernproces en krijgt het de prioriteit en aandacht die het verdiend.

Positief onderscheiden
Met onze retourverwerking kunt u u positief onderscheiden van uw concurrenten en de relatie met uw klant behouden en vaak zelfs versterken.

Retouren en uw winstgevendheid

In veel branches ontkomt u niet aan retouren. Daarom is het belangrijk dat uw retourverwerking efficiënt en klantvriendelijk geregeld is.

Retourkosten
Kosten van retouren hebben een direct effect op uw winstgevendheid. Denk daarbij aan:
• De handling en verzendkosten.
• Extra, ‘onnodige’ overbruggingsvoorraad.
• De voorraad die ‘onderweg’ is.
• Schade aan verpakkingen.
• Niet her te verzenden goederen.

Klantverlies
Om nog maar te zwijgen over het verlies van (ontevreden) klanten. Een belangrijk deel van de winstgevendheid van veel businessmodellen is gebaseerd op terugkerende klanten. Óf een klant bij terugkomt, is mede afhankelijk van de wijze waarop u uw retouren afhandelt.

Iedere 1% retouren kost u 2,5% rendement. Voorkomen is dus goedkoper dan genezen.

Wij helpen u om retouren te voorkomen

De hoeveelheid retouren die u ontvangt, is voor een belangrijk deel door u te beïnvloeden. Ruim 35% van alle retouren zijn te voorkomen.

Via onze inzichtelijke registratie van retouroorzaken ontvangt u waardevolle informatie die u in staat stellen om direct op ontwikkelingen te reageren en de retouroorzaken bij de bron aan te pakken.

Retouroorzaken
Belangrijke retouroorzaken die u kunt vermijden zijn retouren naar aanleiding van:
• foutieve informatie op uw website;
• slechte afbeeldingen op uw website;
• onduidelijkheid m.b.t. kleuren en maten;
• verkeerde data en fouten in databestanden;
• fouten in uw voorraad;
• fouten in tijdens het orderpicken en inpakken;
• het niet nakomen van afspraken;
• te late uitlevering;
• onduidelijkheid rondom het uitleverproces.

Realtime retourverwerking

Bij ons worden retouren, via één ‘single point of entry’ en volledig door één persoon, afgehandeld. Ons automatiseringsysteem doet de rest. Retouren zijn standaard, van begin tot eind, binnen enkele uren na ontvangst volledig real-time verwerkt.

Binnen één dag
Uw klant ontvangt direct een e-mail van ons dat de retourzending ontvangen, verwerkt en opgevolgd is. Uiteraard hoort daar ook de eventuele terugbetaling bij; ook die vindt bij ons op de dag van retourontvangst plaats.

Voorraadstatus
Retourgekomen artikelen worden bij ons direct verwerkt en onderverdeeld in her te gebruiken, te bewerken of niet voor hergebruik geschikt. Zo weet u altijd exact de status van uw retouren en beschikt u onmiddellijk weer over de voor herverzending geschikte voorraad. Dat scheelt u heel veel geld, communicatie, fouten en ergernis.