Kruimelpad S&H > Fulfillment > Retourverwerking

Retourverwerking die uw klanten aan u bindt

Retourverwerking

De snelheid en kwaliteit waarmee u uw retouren verwerkt, is heel bepalend voor hoe tevreden uw klanten zullen zijn.

Retourverwerking is een kernproces

Het verwerken van retouren hoort daarom, net als bijvoorbeeld het uitleveren en te woord staan van klanten, ook tot de kern van onze fulfilment diensten. Het verwerken van retouren dient dus net zo efficiënt plaats te vinden als ieder ander deel van het fulfilment proces.

Snel en efficiënt

Bij ons worden retouren daarom, via één ‘single point of entry’ en door één persoon, afgehandeld. Onze automatisering doet de rest; snel en efficiënt.

Ton Blom - COO bij S&H Product Fulfilment

Meer weten over retourverwerking?
Vraag het aan Ton.

Retourverwerking en klanttevredenheid

De wijze waarop u zijn retour afhandelt, is dus in de ogen van uw klant net zo van belang als de kwaliteit van uw uitlevering.

Terugkerende klanten
Onderzoek toont aan dat 93% van uw klanten, na een slordige of trage verwerking van z’n retour, niet meer bij u zal kopen. Terwijl 84% zegt dat zij, na een snelle en juiste verwerking van hun retour, in de toekomst juist wel weer bij u zullen kopen.

Ook in uw belang
U heeft er dus ook alle belang bij dat uw retouren snel en efficiënt verwerkt worden. Daarom behoort retourverwerking bij ons tot ons kernproces en krijgt het de prioriteit en aandacht die het verdiend.

U kunt zich zo positief onderscheiden
Met onze snelle retourverwerking kunt u zich positief van uw concurrenten onderscheiden en ook de relatie met uw klant behouden en vaak zelfs versterken.

Retouren en uw winst

Ook U ontkomt wellicht niet aan retouren. Daarom is het van belang dat uw retouren efficiënt en voor uw klant vriendelijke manier verwerkt.

Retourkosten
Kosten van retouren hebben namelijk een direct effect op uw winst. Denk daarbij aan:
• de kosten voor handling en verzending;
• extra ‘onnodige’ voorraad;
• de voorraad die ‘onderweg’ is;
• schade aan verpakking en goederen;
• niet meer te verzenden goederen.

Klantverlies
Ook leidt retouren tot verlies van klanten. Terwijl een groot deel van de winst van veel businessmodellen is gebaseerd op klanten die terugkomen. Óf een klant bij terugkomt, wordt echter mede bepaald door de wijze waarop u uw retouren afhandelt.

Iedere 1% retouren kost u 2,5% rendement. Voorkomen is dus goedkoper dan genezen.

Wij helpen u om retouren te voorkomen

De hoeveelheid retouren die u ontvangt, is voor een groot deel door u te beïnvloeden. Ruim 35% van alle retouren zijn te voorkomen.

Via onze heldere registratie van de oorzaken van uw retouren, bezit u belangrijke informatie waardoor u direct daarop kunt reageren en de oorzaken bij de bron aan kunt pakken.

Retouroorzaken
Belangrijke oorzaken die u kunt vermijden zijn:
• foute informatie op uw website;
• het tonen van slechte foto’s op uw website;
• onduidelijke kleuren en maten;
• verkeerde data en fouten in bestanden;
• verschil in uw voorraad;
• fouten in tijdens het inpakken;
• het niet nakomen van afspraken;
• te laat uitleveren;
• een onduidelijk uitleverproces.

Realtime retourverwerking

Bij ons worden retouren, snel, in één keer en volledig door één persoon afgehandeld. Onze automatisering doet de rest. Retouren zijn daardoor standaard, van begin tot eind, binnen enkele uren na ontvangst volledig real-time verwerkt.

Binnen één dag
Uw klant ontvangt direct na ontvagst een e-mail van ons dat wij zijn zending hebben ontvangen, verwerkt en opgevolgd. Uiteraard hoort daar ook de eventuele terugbetaling bij; ook die vindt bij ns op de dag dat de retour ios ontvangen plaats.

Voorraadstatus
Ook worden retour gekomen artikelen ons direct verwerkt en gesplitst in weer te gebruiken, te bewerken of niet voor hergebruik geschikt. Zo weet u altijd exact de status van uw retouren en beschikt u snel weer over de geschikte voorraad. Dat scheelt u heel veel geld, communicatie, fouten en ergernis.