Kruimelpad S&H > E-fulfilment > Welke levertijd moet ik mijn klant aanbieden?

Welke levertijd moet ik mijn klant aanbieden?

Webshops struikelen haast over elkaar om de laatste bestelmoment en de kortste levertijd aan te bieden. Dat klinkt prachtig. Maar is dit ook zo?

Recent onderzoek heeft aangetoond dat 79% van alle webwinkels hun beloften niet waarmaken. En >90% komt hun toezegging niet na als het om meer dan 1 artikel gaat.

Belangrijke vragen zijn dus:

  • Wat heeft men aan valse beloften?
  • Wíl de consument zijn bestelling zo snel ontvangen?
  • Is die extra (vermeende) snelheid uw klant geld waard?
  • Wegen de extra kosten voor u op tegen de extra inkomsten?
  • Kopieert u uw concurrent of bedient u uw klant?

Onderstaande antwoorden zijn gebaseerd op onze bijna 20 jaar e-fulfilment ervaring voor sterke merken.

Wat heeft men aan valse beloften?
De klant is veel meer gebaat bij betrouwbaarheid dan snelheid. En u als webwinkel ook.

Want uw klanten beoordelen u grotendeels op of u uw beloften nakomt. En er kunnen tal van praktische redenen zijn waarom een hele korte levertijd niet wenselijk of mogelijk is. Zo leidt een gedeeltelijke snelle levering tot meerdere aflevermomenten en -kosten.

U krijgt maar één kans voor een eerste indruk. Benut die kans!

Wíl de consument zijn bestelling zo snel ontvangen?
Het antwoord is eenvoudig: nee.

Het feit dat men ’s avonds besteld zegt helemaal niets over het feit of ze uw levering de volgende dag wensen. Veelal is dat gewoon het gunstigste tijdstip voor hen om te bestellen. En zouden ze evengoed bij u besteld hebben als de uitlevering iets later geschiedt.

De consument moet in veel gevallen thuis zijn om uw levering in ontvangst te kunnen nemen. Het kunnen kiezen wanneer u aflevert en er op kunnen rekenen dat dit dan ook daadwerkelijk geschiedt, is van veel grotere waarde voor uw klant dan de snelheid.

Is die extra (vermeende) snelheid uw klant geld waard?
Onderzoeken zeggen van wel. Maar dat ligt grotendeels aan de vraagstelling.

Een oude gezegde is: ‘Iets heeft pas waarde voor een klant als deze er geld voor over heeft’. En op basis daarvan blijkt dat de klant er meestal géén extra geld voor over heeft.

Zoals hierboven reeds gemeld, zegt het moment van bestellen helemaal niets over de urgentie van die bestelling. Voor u is het dus belangrijker om uw klant opties te bieden, al dan niet met een meerprijs.

Wegen de extra kosten voor u op tegen de extra inkomsten?
Uw marge moet ‘uit de lengte of uit te breedte’ komen. Gratis service bestaat niet.

Korte levertijden leiden tot extra kosten voor voorraad en transport. Dat zijn kosten die voor uw rekening komen. Als u door het bieden van extra service meer orders én meer marge realiseert, dan is het een logische keuze om extra, snellere dienstverlening te bieden. Is dit echter niet het geval, dan loont het om eens goed te onderzoeken of u die dienst wel moet bieden.

Kopieert u uw concurrent of bediend u uw klant?
Veel webshops kopiëren eenvoudig andere aanbieders, in de veronderstelling dat dit goed zal zijn. Vooral grote webwinkels worden gretig gekopieerd, zonder dat men zich afvraagt of die ‘voorbeelden’ wel winstgevend zijn met hun aanpak en opzet.

Het feit dat uw concurrent iets doet is de slechtste reden om iets ook te doen. Focus u op uw klant, niet uw concurrent!

Kennis en ervaring
Voor ons als S&H zijn korte levertijden absoluut geen probleem. Standaard is uw bestelling binnen 2 uur na ontvangst van de order door ons ingepakt en is het pakket klaar voor verzending.

Samen met onze klant bekijken we welke dienstverlening door de klant gewenst is en hoe dat binnen hun businessmodel past.

Het belangrijkste element bij fulfilment en het pakket verzenden is echter niet de levertijd als zodanig, maar de verwachtingen van de ontvanger. Door response verwerking en logistieke dienstverlening goed te managen, verhoogt u uw klanttevredenheid. S&H helpt u daar graag en goed bij.